26 kwietnia 2024

Bycie swoim własnym szefem — to dopiero posada!

Dzięki statusowi mikroprzedsiębiorcy założenie firmy nie wymaga już przechodzenia przez labirynt procedur administracyjnych, a liczba zakładanych firm nie przestała rosnąć od 2008 roku i nawet w roku 2020, roku ograniczeń i wstrząsów, nie przestała rosnąć. Życie menedżera jednocześnie przyciąga i odpycha. Dlaczego? Zalety i wady tego ostatniego. Zostanie swoim własnym szefem, uzyskanie wolności i autonomii wiąże się z podejmowaniem wielu ryzyk i życiem, które nie do końca jest spokojne. Aby rozważyć wszystkie za i przeciw musimy przyjrzeć się zaletom i wadom bycia menedżerem.

Sukces w codziennych wyzwaniach.

Przedsiębiorczość to synonim stawiania czoła wyzwaniom. Aby rozwijać firmę i zapewnić jej długowieczność, musi ona być stale innowacyjna, a przedsiębiorca musi wyznaczać sobie cele codzienne i długoterminowe. Aby osiągnąć te cele, będzie wykorzystywał swoje umiejętności i motywację. Po osiągnięciu tego celu pojawia się poczucie spełnienia! Sukces w realizacji wyzwań pomaga rozwijać pewność siebie i poczucie własnej wartości. Są one jak gra, w której celem jest znalezienie i wdrożenie najlepszych strategii przed innymi. Pozwalają one również na rozwój osobisty poprzez wzbogacanie doświadczenia i przesuwanie granic. To hazard, który przyciąga wielu przedsiębiorców.

Wybór kierunku rozwoju firmy.

Zostanie menedżerem oznacza samodzielne decydowanie o kierunku rozwoju firmy. Nie musisz już podążać za czyjąś wizją, ale określasz własną (czasami w porozumieniu z innymi partnerami). Jedną z największych zalet bycia przedsiębiorcą jest to, że możesz przekazać swoje wartości i sposób pracy innym, bez narzucania ich sobie. Wielu przedsiębiorców czułoby się ograniczonych przez etat, który nie pozwalałby im w pełni wykorzystać swoich pomysłów. Jako menedżer korzystasz z tej wolności i podążasz za swoim instynktem.

Pasja jako podstawa działalności.

Co może być bardziej satysfakcjonującego niż praca, którą kochasz? Kiedy wstajesz rano, nie czujesz, że idziesz do pracy, ale raczej, że realizujesz projekt, który wybrałeś i do którego masz silne przekonanie. Łączysz pasję i pragnienie jako siłę napędową swojej pracy. Przekazujesz tę pasję osobom z Twojego otoczenia, a w szczególności swoim pracownikom, którzy są pod jej bezpośrednim wpływem. Stworzenie własnego miejsca pracy, warunków i środowiska pracy może tylko zmotywować Cię do osiągnięcia sukcesu.

Wywieranie wpływu na świat.

Poprzez to, co robisz, wiesz, że będziesz miał bezpośredni wpływ na społeczeństwo, w którym się rozwijasz. Odpowiesz na konkretną potrzebę rynku, a oprócz korzyści finansowych, zyskasz satysfakcję, że przyczyniłeś się do poprawy świata. Oddajesz w jego ręce swoją kreatywność: innowacje, zmiany, zróżnicowanie — zestaw elementów, które bezpośrednio wpłyną na przyszłość Twojej firmy, a nawet świata.

Jeśli te zalety są atrakcyjne, to wiążą się z nimi pewne wady.

1. Zakładanie czapki szefa.
Zostanie szefem oznacza, że nie podlegasz już rozkazom i dyrektywom menedżera, ale że zajmujesz jego miejsce! Jesteś teraz w tej roli i kiedy masz pracowników bez wcześniejszego przygotowania do tego, zarządzanie może być trudne. Pogodzenie autorytetu i elastyczności, upoważnienia i wsparcia, słuchania i doceniania: są to cechy, które wymagają pewnego doświadczenia w tej dziedzinie. Kiedy twój zespół popełnia błąd, stajesz się za niego całkowicie odpowiedzialny: bycie menedżerem to duża odpowiedzialność.
2. Znaczne obciążenie pracą
Zapomnij o 40-godzinnym tygodniu bycia pracownikiem. Czasami musisz pracować więcej niż dwa razy tyle. Stałe godziny pracy już nie istnieją, a Ty nie liczysz już godzin pracy i masz tendencję do zaniedbywania swojego życia osobistego. Spotkania, wieczory networkingowe, pliki do ukończenia: codzienna harówka, która może szybko doprowadzić Cię do stresu i presji! Na początku trudno jest delegować zadania, a Ty nieuchronnie trzymasz swój projekt na dystans. Będziesz musiał trochę poczekać, zanim przyzwyczaisz się do tego szaleńczego tempa, co może sprawić, że się poddasz. Rozwiązanie? Nieustannie przypominaj sobie, że wykonujesz pracę, którą kochasz i która jest napędzana pasją.
3. Niekoniecznie zawsze są pieniądze.
Jeśli spodziewałeś się, że zakładając firmę potroisz swoją pensję, zastanów się jeszcze raz, chyba że masz pomysł, który zrewolucjonizuje świat. Kiedy przechodzisz z pozycji pracownika na pozycję menedżera, zdecydowana większość ludzi zauważa, że ich pensja znacznie spada. Powód? Kredyty bankowe, inwestycje, wypłaty wynagrodzeń, dostawcy i tak dalej. Wielu przedsiębiorców również poniosło porażkę, zanim udało im się wejść na drogę do sukcesu. Zwykle mija kilka lat, zanim Twój biznes nabierze rozpędu, a Twoje dochody wzrosną!
4. Życie z podejmowaniem ryzyka.
Nie przegap tych danych, ponieważ ponad 50% założonych firm znika przed upływem szóstego roku istnienia. Duża część pozostałych jedynie przeżywa. Jest to fakt, który przyprawia wielu przedsiębiorców o dreszcze. Zadanie nie jest proste, a dobry pomysł nie wystarczy, aby uruchomić projekt i odnieść sukces. Wytrwałość i motywacja są niezbędne do zwiększenia trwałości własnego biznesu, ale czasami, mimo najlepszych chęci, projekt nie osiąga oczekiwanych rezultatów.